Benarkah Ada Kaedah Pantas Tarannum?

Salam bahagia. Salam hormat. Salam mulia.

Assalamualaikum.

Sudah lama saya tidak berbicara di dalam blog ini yang mengkhusus kepada kaedah-kaedah pantas belajar Al-Quran.

Kali ini, saya cuma ingin menyatakan bahawa memang ada kaedah-kaedah mudah dan pantas (dan murah) untuk belajar Al-Quran.

Murah dan berkualiti bukan diukur dengan RM ($) semata-mata tetapi;-

  • nilai ilmu berbanding masa yang diperlukan untuk menguasai asas utama ilmu itu.
  • harga yang harus didilaburkan.
  • dan tahap kemampuan minima seseorang, untuk mendalami ilmu berkenaan.

Suka saya ulangi, saya bukanlah pakar dalam ilmu-ilmu Al-Quran ini, jadi tuan-puan boleh sahaja menegur dan mengkritik apa jua persembahan saya samaada blog ini, VCD, buku-buku saya dan sebagainya. Saya hanya manusia biasa yang ada sedikit kelebihan mengungkai kaedah-kaedah pantas belajar Al-Quran.

Jadi, terpulang bagi diri anda semua. Jika masih mencari dan membuat perbandingan, silakan. Namun, jika saudara ingin mencuba satu kaedah pantas yang sering saya war-warkan dalam blog ini, silakan juga dan apa yang penting; ia bukanlah satu gimik. Ia memang benar. Ada kaedah pantas belajar Tarannum.

Berapa lama? Anda boleh pilih jangka masa di bawah (insyaAllah);

  • 5 kali kelas. Setiap kelas 1 hingga 1 1/2 jam.
  • 2 pertemuan / 2 hari. Setiap pertemuan 4-5 jam.
  • 2 pertemuan / 1 hari. Setiap pertemuan 4-5 jam.

Atau ingin lebih pantas??

  • 1 pertemuan / 4 jam.

Jangan katakan semua di atas mustahil hanya kerana pengalaman anda belajar Tarannum selama ini yang memakan masa berbulan malahan bertahun-tahun.  Setiap  jangkamasa di atas ada kaedah-kaedah tertentu. Namun,  hanya mereka yang benar-benar komited sahaja yang  akan saya berikan kaedah  terakhir (1 pertemuan / 4 jam= Anda pandai bertarannum dengan 4 lagu).

Bagi 3 jangkamasa yang pertama, saya juga harus melihat kesesuaian walaupun secara umumnya, semua orang boleh memilih mana-mana sahaja yang sesuai dengan kelapangan dan ketenangan hari mereka. Anda harus berhubung dengan saya melalui email (azlansenggarang@yahoo.com) jika ingin tahu selanjutnya. Atau layari di www.attarannum.wordpress.com bagi maklumat selanjutnya.

Semoga berjumpa lagi.

Wassalam

azlan al-hawa

Tinggalkan Jawapan

