Belajar Taranum Hanya 2 Hari

Benar. Saya tidak berbohong kerana ia telah terbukti. Bukan seorang dua tetapi puluhan orang telah berjaya menguasai peringkat asas tarannum yang membolehkannya belajar dengan lebih jauh lagi.

Berikut kisah pengalaman saya yang saya rasa boleh dikongsi bersama kalian.

Pengalaman saya sewaktu mengajar di penjara Simpang Renggam sewaktu praktikal semester 5 di KUSZA membuatkan saya begitu kasihan dengan mereka yang meminati Al-Quran tetapi tidak berupaya membaca malah ada yang langsung tidak mengenal huruf.

Simpati saya ini berlarutan apabila saya melihat ramai orang yang belajar Tarannum di masjid-masjid (kebanyakannya), tetapi kelas yang berbentuk sekali-seminggu itu tidak menjadikannya pandai tarannum walaupun sudah berlangsung kelas tersebut bertahun-tahun. Hasil pemerhatian saya mendapati, mereka yang pandai tarannum adalah mereka dikalangan ustaz-ustazah ataupun yang memang sudah tahu bertarannum sejak daripada kecil lagi.

Saya pun begitu. Susah sebenarnya belajar tarannum semasa kecil, ditambah abah saya sewaktu itu sangat garang. Nah, hasil semua pengalaman itu, saya mencipta beberapa kaedah yang saya rasakan punya potensi bagi menjadikan seorang yang tidak tahu tarannum kepada orang yang kenal dan boleh melagukan Al-Quran di mana-mana ayat juga di dalam Al-Quran.

Kaedah ini saya namakan ‘KAEDAH DIAN’ di samping beberapa kaedah lain berkenaan Tajwid dan Qiraat yang mempunyai nama-nama yang lain.

Teruskan mengunjungi dan melayari laman blog ini ataupun cabang-cabang alhawa yang lain kerana masih banyak yang saya ingin kongsi bersama kalian.

azlan al-hawa

4 Responses to Belajar Taranum Hanya 2 Hari

  1. abu Nisa berkata:

    Macam mana klu nak belajar di rmh (kita ada di sarawak)

  2. alhawa berkata:

    emailkan kepada saya nama, alamat dan no telefon, selepas saya selesai berkursus, saya akan segera hubungi saudara melalui email atau telefon..

  3. abdul gani berkata:

    ingin tahu lebeh lanjut tentang taranum dan ingin belajar

  4. sofiah berkata:

    masyaallah!hebatnya…

Tinggalkan Jawapan

